γράφει ο Άρης Ξυπολιτόπουλος Founder, Business basics – Επιχειρηματικό Ξεκίνημα
Ο Μωυσής είχε να βγάλει ένα τσούρμο ασυμμάζευτους από 400 χρόνια Αιγυπτιακού σοσιαλισμού και να τους οδηγήσει στην ελευθερία της αγοράς. Είχε να παλέψει με απίστευτα εμπόδια, ελάχιστους πόρους, κουρασμένα μυαλά, και ένα σωρό ενοχλητικούς υφιστάμενους που συνέχεια του γκρίνιαζαν, απαιτούσαν επιδόματα και τον τραβούσαν πίσω.
Σαν αυθεντικός επιχειρηματικός άνθρωπος όμως, που άφησε την καβάντζα για να τρέξει την μπίζνα του, είχε τεράστια πίστη στο όραμά του. Έβλεπε τα πάντα εκεί που κανείς άλλος δεν έβλεπε τίποτα.
Και κατάλαβε ότι για να πετύχει το project «Exodus» έπρεπε να τους θυμίσει την πραγματικότητα που ξέχασαν! «Χρειαζόμαστε μερικούς κανόνες», σκέφτηκε, «αλλιώς τούτοι δω δεν πρόκειται να χαμπαριάσουν τίποτα». Κάπως έτσι, βλέποντας το επιχειρηματικό πλήθος από την μια να υποφέρει από λάθος πληροφορία κι από την άλλη να παλαμακίζεται εντρεπρενούρικα, η αφεντιά μου αποφάσισε να καταγράψει την διαχρονική επιχειρηματική αλφαβήτα. Προς γνώση και συμμόρφωση τουλάχιστον της μικρής επιχείρησης. Γραμμένα σε πέτρα λοιπόν!
Η επιχειρηματικότητα είναι παρέμβαση, όχι διεκπεραίωση. Ανατρέπει το status quo, αναδιοργανώνει πόρους & διαδικασίες, δεν αναπαράγει απλώς αυτό που ήδη υπάρχει. Απαιτεί παρατήρηση, πρωτοβουλία, αντοχή στην αμφιβολία, φιλικότητα στην αλλαγή. Αν κάνεις το ίδιο πράγμα που κάνουν όλοι, αν δεν αλλάζεις τις αξίες, αν δεν ανατρέπεις μια ισορροπία για να δημιουργήσεις νέα ζήτηση, δεν είσαι επιχειρηματίας.
Μεροκαματιάρης είσαι.
Δεν εξαρτάται από τις συνθήκες. Η επιχειρηματικότητα δεν προϋποθέτει «τάξη», την δημιουργεί. Ο επιχειρηματίας δρα ενάντια στις πιθανότητες. Δεν περιμένει να ηρεμήσουν τα νερά για να κολυμπήσει, βρίσκει χαραμάδα στην αγορά και περνάει από κει μέσα. Αν φοβάσαι την αλλαγή, δεν θα δεις την χαραμάδα.
Αν περιμένεις καλύτερες πιθανότητες, θα γεράσεις περιμένοντας. Αν ελπίζεις σε κρατικά επιδόματα άσε το επιχειρείν και πάνε στήσου στην ουρά του ΟΑΕΔ.
Δεν εξαρτάται από τα εργαλεία. Θα χρησιμοποιήσει οτιδήποτε. Η ανέχεια των επιχειρηματιών του 19ου αιώνα και η συνεχής ανακύκλωση των μέσων παραγωγής, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Όποιος πιστεύει ότι η τεχνολογία είναι απαραίτητη μπερδεύει το επιχειρείν με την εφεύρεση και χρειάζεται εντατικά μαθήματα επιχειρηματικής ιστορίας.
Η φυσιολογική κατάσταση της αγοράς είναι η αλλαγή. Κάθε «ευθεία» είναι μικρή και κρατάει λίγο. Η αγορά «κουνάει» συνέχεια, σαν την θάλασσα. Κάθε στατική αγορά είναι μη-επιχειρηματική (όπως η Ψωροκώσταινα, «σταθερή» με το στανιό και με 200 δισ. ΕΣΠΑ) και μετράει μέρες μέχρι να καταρρεύσει. Όποιος ολιγοπιστεί σε κάθε φουρτούνα να αφήσει το επιχειρείν και να πάει να στηθεί στην ουρά του ΟΑΕΔ.
Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός δεν δουλεύει. Επειδή η επιχειρηματικότητα ζει μέσα στην αλλαγή, ο μακροσχεδιασμός είναι επικίνδυνος και κάνει την επιχείρηση να κοιτάζει το πλάνο αντί την αγορά. Τα business plan απαγορεύονται για τις μικρές επιχειρήσεις. Και ακόμα και για τις μεγάλες δεν είναι τίποτα παραπάνω από την σκιά ενός Γολιάθ που σχεδιάζει θριάμβους ενώ ένας Δαυίδ (ύφεση, πανδημία, δημιουργική καταστροφή) θα του θυμίζει την πραγματικότητα της αγοράς.
Το επιχειρείν έχει μόνο ένα πρόβλημα! Ποιος είναι ο πελάτης και τι θέλει! Δεν υπάρχει άλλο ερώτημα. Ο πελάτης δεν είναι άγνωστος να πρέπει να ανακαλύψεις την Αμερική κάθε φορά. Δεν ανακαλύπτεται με ερωτηματολόγια και ατελείωτες startup υποθέσεις, οι προτεραιότητες του ακολουθούν την αγοραστική του δύναμη και καλύπτουν τις ίδιες διαχρονικές ανάγκες, η συμπεριφορά του αποτυπώνεται πάνω στον Maslow.
Marketing και πωλήσεις συνέχεια. Δηλαδή, κάθε μέρα! Φέρ’ τον, πούλα του, ξαναφέρ’ τον πίσω. Δεν υπάρχει άλλη προτεραιότητα σε μια επιχείρηση. Αν πουλάς, όλα τα άλλα είναι ασήμαντα. Αν δεν πουλάς, άσε τα εντρεπρενουρίστικα και πάνε μάθε πωλήσεις.
Συγκριτικό πλεονέκτημα. Δεν υπάρχει επιχειρηματικότητα χωρίς διαφοροποίηση και πλεονέκτημα από τον ανταγωνισμό. Δεν υπάρχει στρατηγική ανάπτυξη και ειδικό management χωρίς ένα ελάχιστο συγκριτικό πλεονέκτημα. Αν δεν έχεις ένα τέτοιο, μην μπαίνεις καν στον κόπο.
Καινοτομία είναι το εργαλείο που αλλάζει τις αξίες και δημιουργεί νέα ζήτηση. Νέος τρόπος, νέα μέθοδος, νέα οργάνωση, νέο προϊόν, νέα αγορά. Μαζικός τουρισμός, το μοντέλο fast food, το μοντέλο razor n blades, corn flakes, party plans, malls, department stores, γραμματόσημα, οδική βοήθεια, telemarketing, reality TV. Καινοτομία δεν σημαίνει εφεύρεση και δεν ταυτίζεται με την τεχνολογία. Όποιος πιστεύει το αντίθετο είναι επιχειρηματικά ανιστόρητος & οικονομικά αδιάβαστος και πρέπει να σταματήσει να κηρύσσει τεχνολαγνεία στις μικρές επιχειρήσεις που νομίζουν ότι μόνο τα startup καινοτομούν κι αντί να ανασκουμπώνονται περιμένουν το μάννα εξ ουρανού.
Κάθε νέα επιχείρηση είναι ένας ναυαγός σε ερημικό νησί. Που προσπαθεί να φτιάξει μια σχεδία και να ξανοιχτεί σε πελάτες και έσοδα. Απλότητα, λιτότητα, ευρηματικότητα, αργή οργανική ανάπτυξη, όραμα. Ένα βήμα κάθε φορά.
Πρωταγωνιστής στο επιχειρείν ήταν, είναι και εσαεί θα παραμείνει η μικρή επιχείρηση.
Εκεί γεννιούνται οι αρχές του επιχειρείν που διέπουν όλη την αγορά και δεν αλλάζουν ποτέ!
Πρωταγωνιστής στο επιχειρείν ήταν, είναι και εσαεί θα παραμείνει η μικρή επιχείρηση. Εκεί δημιουργείται πλούτος, ευημερία, θέσεις εργασίας, καινοτομία, νέες ιδέες, νέα ζήτηση. Εκεί γεννιούνται οι αρχές του επιχειρείν που διέπουν όλη την αγορά και δεν αλλάζουνε ποτέ! Καράβι που χτίστηκε με διαφορετικές αρχές θα βυθιστεί αύτανδρο ενώ τα μικρά ψαροκάικα θα πλέουν δίπλα του ανέμελα. Συνεχίστε να προμοτάρετε κορπορατίλα και σταρταπίλα στους φουκαράδες τους ατεχνολόγητους μικρομεσαίους που το μυαλό τους ακόμα ελπίζει στον Αιγυπτιακό σοσιαλισμό ενώ η θάλασσα ήδη άνοιξε στα δύο και μπροστά τους απλώνεται η Έξοδος.
Ευχαριστούμε το www.epixeiro.gr για την ευγενική παραχώρηση του άρθρου