Οι τάσεις της αγοράς των προϊόντων για πτηνά*

(*) με τον όρο «αγορά πτηνών» αναφερόμαστε κατά βάσει στην αγορά των πτηνών που βρίσκονται σε σπίτια και αντιμετωπίζονται ως κατοικίδια.

γράφει ο Βασίλης Γουλιέλμος, Πηγές: Διεθνείς ιστότοποι

Θα επιθυμούσαμε να σας παρέχουμε μια όσο το δυνατό πληρέστερη έρευνα γύρω από τις εξελίξεις στον τομέα των πτηνών σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως, όπως όλοι μας γνωρίζουμε, υπάρχουν πολύ λίγα στοιχεία για την εξέλιξη τόσο του αριθμού των πτηνών, όσο και για τη πορεία των προϊόντων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με αυτά. Για τον λόγο αυτό, στο άρθρο μας θα βρείτε γενικά στοιχεία και κυρίως τις σημαντικότερες τάσεις που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην αγορά των προϊόντων για πτηνά.

Η αγορά των πτηνών

Τα στατιστικά δείχνουν αυτό που πολλοί που σχετίζονται με την αγορά των πτηνών έχουν ήδη διαισθανθεί: δηλαδή, ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι σταθερή και με ίσως μικρή πτωτική τάση. Συγκρίνοντας τις διαφορετικές περιοχές της υδρογείου, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η ώριμες αγορές παραμένουν σταθερές ή, σε μερικές περιπτώσεις, παρουσιάζουν και μια μικρή πτώση. Εξαίρεση παρουσιάζει η αγορά της Λατινικής Αμερικής η οποία αποτελεί μια πραγματικά ανερχόμενη αγορά για τα πτηνά. Τα νούμερα δείχνουν ότι οι Λατινοαμερικάνοι αγαπούν πολύ τα κατοικίδια πτηνά.
Η Ευρώπη αποτελεί μια σταθερή αγορά, η οποία όμως στην πραγματικότητα, μετά από την διόρθωση της αύξησης του πληθωρισμού παρουσιάζει μια μικρή πτώση, παρόλο που οι διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των χωρών είναι σημαντικές. Οι χώρες της Ευρώπης που παρουσιάζουν ανοδική τάση και επηρεάζουν θετικά τους δείκτες είναι η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι η Δυτική Ευρώπη αποτελεί τον κυρίαρχο παράγοντα ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς με ποσοστό που φτάνει το 51%.
Η πλειοψηφία των υπόλοιπων Ευρωπαϊκών χωρών παρουσιάζει σταθερή πορεία πωλήσεων. Εξαίρεση αποτέλεσε η Γερμανία, που αντίθετα με τη σταθερή τάση που παρουσίαζουν οι υπόλοιπες χώρες, σύμφωνα πάντα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της Γερμανικής αγοράς, παρουσίασε μια πτώση της τάξεως του 30%. Στην πραγματικότητα δηλαδή, η πτώση που παρουσίασε η αγορά της Γερμανίας ήταν η πραγματική αιτία που η Δυτική Ευρώπη, στο σύνολο της, παρουσίασε απλά μια σταθερή ανάπτυξη.
Όλες οι υπόλοιπες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης παρουσίασαν μια μικρή αύξηση, όμως το συνολικό μέγεθος της αγοράς κάθε χώρας είναι πολύ μικρό για να μπορέσουμε να βγάλουμε κάποια σημαντικά συμπεράσματα.

Η Πρόκληση για ανάπτυξη της αγοράς

Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο και αυτό είναι ότι η αγορά των προϊόντων για κατοικίδια πτηνά παρουσιάζει πτώση.
Τούτο οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι πολλές από τις τοπικές/εθνικές αγορές έχουν συρρικνωθεί από άποψη μεγέθους, κάτι που θα οδηγήσει σε πίεση για αύξηση των τιμών από τους πολλούς μικρούς προμηθευτές/κατασκευαστές. Με τη σειρά του αυτό θα επηρεάσει και θα αυξήσει την υπάρχουσα τάση για εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιρειών αλλά και σε…. λουκέτα, κυρίως εταιρειών που εξαρτούνται από την αγορά των πτηνών.
Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες δυνατότητες. Το ελεύθερο πουλί (είδη πτηνών που δεν συνηθίζεται να μπαίνουν σε κλουβί), το οποίο κερδίζει σημαντικό έδαφος και ξεκινάει να κατακτάει όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον και τη προσοχή των καταναλωτών αλλά και των οργανισμών προστασίας της φύσης. Η εξέλιξη της αγοράς του “ελεύθερου πουλιού” τα τελευταία χρόνια έχει ταξιδέψει από την Μεγάλη Βρετανία στην κεντρική Ευρώπη και από τότε έχει ξεκινήσει την ανοδική της πορεία σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες.
Η συγκεκριμένη αγορά χαρακτηρίζεται από διάφορες φάσεις ανάπτυξης. Η πρώτη φάση περιελάμβανε μείγμα σπόρων σε μορφή κρεμαστής μπάλας (όπως τα sticks), εστιάζοντας στην εποχή του Χειμώνα. Η δεύτερη φάση η οποία ξεκίνησε πρόσφατα παρουσίασε στην αγορά την τροφή των τεσσάρων εποχών για ελεύθερα πουλιά και σηματοδότησε το ξεκίνημα πολλών ερευνών για να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις των τροφών στην υγεία των πουλιών αυτών αλλά και οι προτιμήσεις τους ακόμα και από άποψη γεύσης. Κατά την άποψη μου, η τρίτη φάση θα περιλαμβάνει προσφορά καλύτερων προϊόντων προς τον καταναλωτή, ως αποτέλεσμα μιας σαφής επικοινωνίας μέσα στα καταστήματα, καλύτερη συσκευασία και, πάνω απ’ όλα, την προσφορά σωστών και πρακτικών αξεσουάρ που δίνουν την δυνατότητα στους καταναλωτές να ταΐζουν τα ελεύθερα πουλιά του κήπου τους ή του μπαλκονιού τους με έναν πιο εύκολο και υγιεινό τρόπο.
Τροφή λοιπόν…. για σκέψη!