Ως ιδιοκτήτης ενός πανέμορφου σκύλου, μπορώ να πω με σιγουριά ότι το να έχεις κατοικίδιο αλλάζει τον τρόπο που βλέπεις τον κόσμο και που λειτουργείς ως καταναλωτής.
Δημήτρης Κονταράκης, Digital Strategist
Μέσα από την προσωπική μου εμπειρία, καταλαβαίνω απόλυτα την ψυχολογία κάθε ανθρώπου που αγαπά το ζώο του σαν οικογένεια. Αυτή η σχέση, αυτός ο δεσμός, δεν είναι απλώς συναισθηματικός· είναι και κοινωνικός, και -για πολλές επιχειρήσεις- εμπορικά πολύτιμος.
Αν δραστηριοποιείστε στον χώρο των κατοικιδίων, είτε έχετε pet shop, είτε παρέχετε υπηρεσίες (π.χ. grooming, εκπαίδευση), τότε γνωρίζετε πόσο παθιασμένοι είναι οι πελάτες σας. Όμως η πρόκληση δεν είναι να τραβήξετε την προσοχή τους, αλλά να τη διατηρήσετε και να τη μετατρέψετε σε σχέση εμπιστοσύνης. Εκεί ακριβώς έρχεται ο ρόλος της κοινότητας.
Γιατί οι pet κοινότητες ξεχωρίζουν
Οι άνθρωποι που αγαπούν τα κατοικίδια δεν είναι απλοί καταναλωτές. Είναι άνθρωποι που αναζητούν κοινότητες, ανθρώπους να μοιραστούν συμβουλές, εμπειρίες και συναισθήματα. Αυτό τους κάνει εξαιρετικά ενεργούς στα social media και έτοιμους να στηρίξουν brands που «μιλούν τη γλώσσα τους». Μέσα από τη δική μου διαδρομή ως pet lover και επαγγελματίας, έχω δει πως οι πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις δεν περιορίζονται σε πωλήσεις. Χτίζουν σχέσεις. Δημιουργούν ένα “σπίτι” γύρω από τις αξίες τους, και σε αυτό το σπίτι, κάθε μέλος νιώθει πως ανήκει.
Από το κοινό στην κοινότητα: Το μεγάλο βήμα
Αν υπάρχει κάτι που έμαθα παρατηρώντας και συμμετέχοντας σε πολλές pet κοινότητες είναι το εξής: το κοινό σε παρακολουθεί. Η κοινότητα σε στηρίζει. Για να πετύχετε αυτή τη μετάβαση, υπάρχουν τέσσερα βασικά «κλειδιά» που κάνουν τη διαφορά:
1. Μιλήστε με την καρδιά σας: Το προσωπικό storytelling: Κάθε pet επιχείρηση έχει μια ιστορία. Η δική σας ποια είναι; Πείτε μας γιατί ξεκινήσατε. Ποια ήταν η σπίθα που σας οδήγησε να ασχοληθείτε με τον κόσμο των ζώων; Για μένα, το ταξίδι ξεκίνησε την ημέρα που υιοθέτησα τον σκύλο μου. Εκείνη η εμπειρία, με τις δυσκολίες και τις χαρές της, με έφερε πιο κοντά σε όλους όσους ζουν με ζώα. Το ίδιο ισχύει και για εσάς. Ο κόσμος θέλει να αγοράζει από ανθρώπους με πάθος και ειλικρίνεια – όχι από απρόσωπα brands.
2. Δώστε φωνή στους ανθρώπους σας: Κάποια από τα πιο όμορφα posts που βλέπω στα social media είναι φωτογραφίες πελατών με τα κατοικίδιά τους. Είναι αυθεντικά, γεμάτα χαμόγελα και συναισθήματα. Ενθαρρύνετε τους πελάτες σας να μοιράζονται αυτές τις στιγμές μαζί σας. Δημιουργήστε hashtags, επαναδημοσιεύστε τις φωτογραφίες τους, επιβραβεύστε τη συμμετοχή τους. Προσωπικά, κάθε φορά που βλέπω τον σκύλο μου να αναγνωρίζεται ή να συμμετέχει σε κάποιον διαγωνισμό, νιώθω υπερήφανος. Δώστε στους πελάτες σας αυτή τη χαρά και θα έρθει πίσω σε εσάς.
3. Εκπαίδευση & Χρήσιμες Πληροφορίες: Η αξία που μετράει: Η σχέση με τον πελάτη δεν τελειώνει στην αγορά ενός προϊόντος. Αντίθετα, τότε ξεκινά. Προσφέρετε συμβουλές. Προτείνετε τρόπους να διαλέξει κανείς την κατάλληλη τροφή, τι να προσέχει όταν πάει βόλτα με τον σκύλο στην πόλη, τι να κάνει σε περιπτώσεις άγχους ή ασθένειας. Όταν οι άνθρωποι δουν ότι πραγματικά νοιάζεστε -όχι μόνο για το πορτοφόλι τους αλλά και για την καθημερινότητά τους- θα επιστρέψουν. Το βλέπω συνεχώς σε σελίδες που ακολουθώ και με κερδίζουν: δεν πουλάνε, εκπαιδεύουν.
4. Γέλιο, συναίσθημα, αυθεντικότητα: Ο σκύλος μου έχει μια τρομερή συνήθεια: κάθε πρωί «μου μιλάει» μέχρι να τον βγάλω βόλτα. Ανέβασα ένα σχετικό βίντεο μια μέρα και πήρε δεκάδες σχόλια, όχι γιατί ήταν τέλειο, αλλά γιατί ήταν αληθινό. Μην φοβηθείτε να δείξετε την ανθρώπινη πλευρά της επιχείρησής σας. Το γέλιο, το δάκρυ, η συγκίνηση, δημιουργούν σύνδεση. Και η σύνδεση φέρνει εμπιστοσύνη. Και η εμπιστοσύνη… φέρνει πωλήσεις.
Η δύναμη της κοινότητας: Από τις σχέσεις στην ανάπτυξη
Μια αληθινή κοινότητα:
1. Μιλάει για εσάς χωρίς να της το ζητήσετε
2. Σας υπερασπίζεται όταν κάτι πάει στραβά
3. Σας προτείνει σε φίλους και γνωστούς
4. Αγοράζει από εσάς με αυτοπεποίθηση
Είναι κάτι που δεν μπορεί να αγοραστεί. Χτίζεται με σταθερότητα, ευαισθησία και συνέπεια.
Ιδέες για να ξεκινήσετε σήμερα
- Κάντε διαγωνισμούς τύπου “Pet of the Month”
- Διοργανώστε live events ή διαδικτυακά Q&A
- Δημιουργήστε κλειστές κοινότητες (π.χ. Facebook ή WhatsApp για VIPs)
- Προσφέρετε αποκλειστικά προνόμια στα μέλη σας: early access, πόντους επιβράβευσης, εκπτώσεις
Κάντε τους ανθρώπους να αισθανθούν ξεχωριστοί, όπως ακριβώς αισθανόμαστε εμείς όταν κάποιος φροντίζει το κατοικίδιό μας.
Τελική σκέψη από έναν pet lover
Αν υπάρχει ένα πράγμα που θα κρατήσετε, ας είναι αυτό: Η κοινότητα είναι επένδυση. Δεν χτίζεται σε μία μέρα, αλλά μόλις τη χτίσετε, δεν θα χρειαστεί ποτέ ξανά να κυνηγάτε πωλήσεις. Οι πωλήσεις θα έρχονται σε εσάς. Και μιλώντας ως κάποιος που έχει έναν σκύλο (τον πιο όμορφο που υπάρχει ας μην το ξεχνάμε αυτό..) και νιώθει μέλος πολλών pet κοινοτήτων, μπορώ να σας πω με βεβαιότητα: όταν νιώσεις πως «ανήκεις» κάπου, επιστρέφεις εκεί ξανά και ξανά. Οπότε, μην κυνηγάτε απλώς τα likes. Δημιουργήστε συνδέσεις. Δώστε αξία. Και κυρίως, δείξτε αγάπη… όπως ακριβώς μας τη δείχνουν καθημερινά τα ζώα μας.