Αυτό το άρθρο το γράφω με αφορμή το “αίτημα” ενός πελάτη να αυξήσει τις κριτικές που έχει στο e-shop του “γρήγορα”. Η αλήθεια είναι πως στο σύγχρονο ηλεκτρονικό εμπόριο, οι αξιολογήσεις πελατών δεν είναι απλώς μια «ευχάριστη προσθήκη». Είναι πλέον βασικό εργαλείο εμπιστοσύνης, κοινωνικής απόδειξης και άμεσης επιρροής στην αγοραστική συμπεριφορά.
γράφει ο Αρσένης Πασχόπουλος, Managing Partner, Just Online
Και για να σε πείσω, δεν χρειάζεται να σου παραθέσω στοιχεία του 2025, προϊόντα με τουλάχιστον 5 αξιολογήσεις έχουν 270% μεγαλύτ ρη πιθανότητα να αγοραστούν σε σχέση με προϊόντα χωρίς αξιολογήσεις. Ούτε να σου πω πως το 95% των καταναλωτών διαβάζει online αξιολογήσεις πριν κάνει μια αγορά. Και αυτό γιατί ακόμα και εσύ, όταν μπαίνεις σε ένα e-shop και βλέπεις θετικές και πολλές αξιολογήσεις, είσαι πιο κοντά στο να κάνεις την αγορά. Και είναι λογικό. Σου παραθέτω λοιπόν μερικούς απλούς και πρακτικούς τρόπους, οι οποίοι από την εμπειρία μας λειτουργούν στο να φέρουν αξιολογήσεις στο e-shop σου. Θα εξετάσουμε με ποιον τρόπο ένα e-shop μπορεί να κάνει τους πελάτες του να αφήσουν μια κριτική: με μηχανισμούς στο e-shop στη συσκευασία στο φυσικό κατάστημα.
Μηχανισμοί μέσα στο e-shop
- Εμφάνιση στη σελίδα του κάθε προϊόντος: Ακούγεται απλό, αλλά … δεν είναι. Διάβασε τη λίστα και θα καταλάβεις γιατί το να εμφανίσεις αξιολογήσεις σε μια σελίδα προϊόντος θέλει προετοιμασία.
- Δείξε το μέσο όρου αξιολογήσεων (π.χ.4.6/5) σε πολύ εμφανές σημείο. Ιδανικά δίπλα στον τίτλο του προϊόντος ή κάτω από την τιμή γιατί οι χρήστες “σκανάρουν” τη σελίδα. Αν δεν δουν γρήγορα πόσο καλό είναι το προϊόν, φεύγουν.
- Δείξε τον αριθμό αξιολογήσεων (π.χ. “76 reviews”). Η βαθμολογία από μόνη της δεν αρκεί. 4.8/5 με 3 reviews έχει χαμηλότερη εμπιστοσύνη από 4.6/5 με 120 reviews. Ο συνολικός αριθμός προσδίδει αξιοπιστία.
- Βάλε φίλτρα και κάνε ταξινόμηση των αξιολογήσεων. Δώσε δυνατότητα στον χρήστη να φιλτράρει: • Με βάση τον αριθμό των αστεριώνπ.χ.από 5-1 • Με φωτογραφίες • Με σχόλια για μέγεθος/ποιότητα κ.λπ.
- Κάνε προβολή αξιολογήσεων με φωτογραφίες & βίντεο. Οι χρήστες εμπιστεύονται περισσότερο τέτοιες αξιολογήσεις από ένα απλό κείμενο.
- Χρησιμοποίησε Social proof γραφιστικά. Βάλε μικρά badges/εικονίδια πολύ κοντά στην αρχή της σελίδας του προϊόντος (για όποια φυσικά ισχύει): • “Best Seller” • “Top Rated” • “Most Reviewed”. Δίνει άμεσο boost στην αντιληπτή αξία του προϊόντος και βοηθά τρομερά στις πωλήσεις.
- Τονισμένες αξιολογήσεις για χαρακτηριστικά του προϊόντος. Σίγουρα το έχεις δει στο Temu και σε άλλα μεγάλα e- shops. Είναι οι αξιολογήσεις που έχουν να κάνουν με ειδικά χαρακτηριστικά όπως μέγεθος, φόρμα, ποιότητα, υλικό. Για παράδειγμα “Ποιό είναι το σωστό μέγεθος;” • Μικρότερο: 8% • Κανονικό: 79% • Μεγαλύτερο: 13% Αυτό μειώνει τις επιστροφές και βοηθά τον χρήστη στην απόφασή του να αγοράσει.
- Αυτοματοποιημένα emails μετά την παραλαβή. Απλούστατο αλλά αποτελεσματικό: δημιουργείς έναν αυτοματισμό στο μηχανισμό αποστολής emails και στέλνεις email 5–7 ημέρες μετά την παράδοση του προϊόντος με: • κουμπί “Αξιολόγηση προϊόντος” • μεγάλο κουμπί CTA • ζητάς rating αλλά και σύντομο σχόλιο (μην το κάνεις υποχρεωτικό όμως) • σιγουρεύεσαι πως είναι mobile-friendly. PRO TIP: Μην στέλνεις μόνο ένα email αλλά μια αλληλουχία. Email 1 (μετά από 5-7 μέρες): “Ελπίζουμε να απο- λαμβάνετε τα νέα σας π.χ. παπούτσια / σκι / φόρμα / laptop (ή ότι πουλάτε) Θέλετε να μας πείτε τη γνώμη σας;” . Email 2 (μετά από 9 -10 μέρες): “Μας βοηθά πραγ- ματικά κάθε αξιολόγηση….”. Email 3 (μετά από 14 μέρες): Για να κερδίσετε ακόμα περισσότερους πόντους, αν θέλετε, μπορείτε να μοιραστείτε και φωτογραφία
- Δώσε Κίνητρο. Μικρά δώρα που δεν χαλάνε την εικόνα και την αξιοπιστία του e-shop σου: •-10% στην επόμενη αγορά • συμμετοχή σε μηνιαία κλήρωση (π.χ. 1 ζευγάρι sneakers) • bonus πόντους στο πρόγραμμα πιστών πελατών PRO TIP: Μην γράψεις τη φράση «δώσε μας 5 αστέ- ρια», ζήτα απλώς αξιολόγηση.
- Popup Review Prompt. Εμφάνισε ένα pop up ζητώντας review με έξυπνη καθυστέρηση (π.χ. 20’’ και αφού κάποιος έχει κάνει scroll τουλάχιστον 50% της σελίδας. Το μήνυμα που θα γράψεις μπορεί να είναι κάτι σαν το παρακάτω: “Έχετε αγοράσει το προϊόν; Βοηθήστε κι άλλους γράφοντας μια σύντομη αξιολόγηση!”. Δεν ενοχλεί γιατί πιάνει μόνο παλιούς αγοραστές (όσους δεν σβήνουν τα cookies του browser).
- Google Reviews Integration. Στο footer ή στο sidebar, γράφεις ένα μήνημα όπως “Δείτε τι λένε οι πελάτες μας στην Google” και από κάτω embed 3–4 τελευταία reviews, μαζί με προτροπή ή κουμπί “Γράψε κι εσύ”. Αυτό αυξάνει τη διάθεση για αξιολόγηση γιατί δίνει social proof (το οποίο πιστέψτε με είναι ακόμη ΠΟΛΥ δυνατός παράγοντας).
Μηχανισμοί στη συσκευασία: Δεν θα κουράζομαι να επαναλαμβάνω πως το off line marketing και το branding εκτός διαδικτύου είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ειδικά η συσκευασία είναι πολύ σημαντική γιατί ο πελάτης θα την δει, πιάσει, ανοίξει, και αν είναι και ποιοτική, θα την κρατήσει για χρήσεις αποθήκευσης ή μεταφοράς, παραπάνω από μια φορές. Γιατί λοιπόν να μην εκμεταλλευτείς αυτό το “asset” για να περάσεις ακόμα ένα μήνυμα;
Κάρτα Αξιολόγησης (Review Card): Βάλε μια μικρή, ποιοτική κάρτα μέσα στο κουτί: “Ευχαριστούμε για την αγορά σας!
Αν μείνατε ικανοποιημένος/η, βοηθήστε μας να μεγαλώσουμε: Σκανάρετε εδώ (και βάζεις QR CODE που οδηγεί στην σελίδα του προϊόντος)
Γράψτε την εμπειρία που είχατε με το προϊόν που αγoράσατε.
Σας ευχαριστούμε! – Η ομάδα του toonomatoueshop.gr”
QR sticker πάνω στο δελτίο αποστολής: Εναλλακτικό ή και επιπρόσθετα της κίνησης στη συσκευασία. Δεν το κάνουν πολλά eshop, αλλά πιάνει: “Ευχαριστούμε! Θα μας βοηθούσατε με μια σύντομη αξιολόγηση; Σκανάρετε εδώ (QR)” . Στην Ελλάδα πιάνει υπερβολικά καλά γιατί όλοι κρατούν το δέμα και το βλέπουν.
Extra δώρο με κάλεσμα για review: Όταν λέω δώρο δεν εννοώ κάτι που θα σε βγάλει εκτός προϋπολογισμού. Το δώρο εξαρτάται και από το τι πουλάς. Θα μπορούσε να είναι μια μικρή λιχουδιά ή κάποια δείγματα.
Μηχανισμοί στο φυσικό κατάστημα
QR Stand στο ταμείο: Τι πιο απλό από ένα περιποιημένο QR code σε μέγεθος Α4 στο ταμείο, με το μήνυμα “Αξιολογήστε την εμπειρία σας. Σκανάρετε και γράψτε τη γνώμη σας σε 30’’ Προσοχή: η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά. Μην τυπώσετε απλώς ένα QR code. Ζητήστε από τη διαφημιστική σας να το επιμεληθεί (ή παραγγείλετε ένα) και τοποθετήστε το σε ακρυλικό stand, μην το κολήσετε με ταινία πάνω στην ταμειακή.
Αξιολόγηση από tablet στο ταμείο: Αν θέλετε να παροτρύνετε ακόμη πιο έντονα τους επισκέπτες του φυσικού σας καταστήματος, μπορείτε το παραπάνω να το έχετε σε ένα tablet για να το σκανάρει ή να μπείτε στην σελίδα της επιχείρησής σας στην Google και να τον βοηθήσετε να κάνει log in με τον λογαριασμό του για να αφήσει την κριτική.
Αξιολόγηση κατά την έξοδο: Για την περίπτωση που οι υπάλληλοι του φυσικού σας καταστήματος έχουν πολύ δουλειά και δεν έχουν το χρόνο να ασχοληθούν ΚΑΙ με τα reviews, αναρτή- στε ένα banner σε λίγο μεγαλύτερη διάσταση στην πόρτα εξόδου.
Προτροπές στο Πρόγραμμα Πιστών Πελατών: Ακούω κάποιους να λένε “μα δεν έχω πρόγραμμα πιστών πελατών”. Η απλή, ευγενική και σύντομη απάντηση είναι “να βάλεις … χτες”.
Όσοι από εσάς είστε ήδη αρκετά προνοητικοί να έχετε πρόγραμμα πιστών πελατών, μπορεί τε να το χρησιμοποιήσετε για να μαζέψετε κριτικές:
• Δώστε +Χ πόντους για απλό review
• Δώστε +ΧΧ πόντους για photo review
• Και τέλος δώστε +ΧΧΧ πόντους για video review Κλείνοντας θα πω απλά πως αν υλοποιήσεις τα παρα- πάνω, η αύξηση της αξιοπιστίας αλλά και των πωλή- σεων του eshop σου είναι – χωρίς καμία δόση υπερβολής – σιγουράκι”
Ευχαριστούμε το www.epixeiro.gr για την ευγενική παραχώρηση του άρθρου