Το μέγεθος που μετράει και οι 7 νάνοι που δεν τους βλέπουμε

Πέτρος Μπλίτσας | Petros Blitsas
Σπουδές:
Απόφοιτος ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ τμήματος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ.
Απόφοιτος μεταπτυχιακού τμήματος MARKETING ΕΛ.ΚΕ.ΠΑ
Εργασιακή εμπειρία:
1982-1992 Διευθυντής Πωλήσεων & Marketing NOKIA Ελλάς
1992-1994 Διευθυντής Πωλήσεων & Marketing IAMS – EUKANUBA
1994-2001 Διευθυντής Πωλήσεων & Marketing ROYAL CANIN
2001-2016 Ιδιοκτήτης Leading Paws Μ.Ε.Π.Ε

Έχουν περάσει 25 χρόνια από την είσοδο στην Ελλάδα της πρώτης super premium τροφής που άρχισε να αλλάζει το τοπίο της ελληνικής αγοράς pet food.

Από τότε εχουν γίνει πολλά από πολλούς και έχουν αλλάξει πολλά σε όλο το φάσμα του δικτύου (εισαγωγείς – pet – vet – καταναλωτές – εκπαιδευτές – groomers – kennels κ.τ.λ.). Παρά τις αλλαγές όμως, το όλο οικοδόμημα δεν έχει καταφέρει να “θωρακίσει την περίμετρό του”, με αποτέλεσμα να αποτελεί αυτή τη στιγμή μια πάρα πολύ ελκυστική αλλά “ανοχύρωτη αγορά για επίδοξους εισβολείς”.
Υπάρχουν πολλές ορθάνοιχτες πόρτες (προβλήματα) και η ρήση «μπάτε σκύλοι αλέστε και αλεστική μη δώσετε» θα εξέφραζε επακριβώς τη σημερινή κατάσταση.

1. “ΠΟΡΤΑ” – Αλυσίδες Pet Shop
Προς το παρόν, για τα περισσότερα ανεξάρτητα pet shop, οι αλυσίδες δεν αποτελούν «κίνδυνο». Το ίδιο πίστευαν και τα μικρά συνοικιακά καταστήματα τροφίμων, όταν άρχισε να δημιουργείται η πρώτη αλυσίδα supermarket στην Ελλάδα, όπως και τα μικρά καταστήματα ηλεκτρικών συσκευών, όταν δημιουργήθηκε η πρώτη αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών κ.τ.λ. Πάντα, το ίδιο λάθος επαναλαμβάνεται ως φάρσα.

Πράγματι, εάν κάποιος δει το μέγεθος της αγοράς (καταστήματα ανά την επικράτεια) και τον αριθμό των καταστημάτων των αλυσίδων, φαίνεται ότι οι τελευταίες δεν αποτελούν προς το παρόν σοβαρό πρόβλημα. Όμως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι :
(α) οι αλυσίδες που λειτουργούν ή άλλες θα επεκταθούν νομοτελειακά και δεν θα παραμείνουν ως έχουν καθώς υπάρχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης
(β) αυτές οι «μικρές» αλυσίδες σήμερα μπορεί άνετα να εξελιχθούν όπως οι πρωτοεμφανιζόμενες πριν αρκετά χρόνια αλυσίδες τροφίμων οι οποίες με επίσημα στοιχεία συγκέντρωσαν το 2017 το 88% του συνολικού τζίρου του λιανικού εμπορίου τροφίμων και ποτών
(γ) όσο οι ελληνικές αλυσίδες θα μεγαλώνουν και θα εξαπλώνονται τόσο θα ανοίγει ο δρόμος για την έλευση νέων ξένων αλυσίδων και εξαγορών ή συγχωνεύσεων με ελληνικές

Η εξέλιξη αυτή μπορεί για κάποιους να φαντάζει μακρινή αλλά η πραγματικότητα είναι δυστυχώς διαφορετική. Η εξέλιξη αυτή δεν αναμένεται τον επόμενο αιώνα αλλά πιθανώς τα επόμενα 2-5 χρόνια.
Όσο και εάν κάποιοι πιστεύουν ότι η προσωπική σχέση τους με τους «πελάτες τους» αποτελεί ασφαλές καταφύγιο καλό θα ήταν να ξανασκεφθούν πώς λειτουργούν και οι ίδιοι ως καταναλωτές, τι δύναμη ασκεί ένα μεγάλο όνομα στην σκέψη και το μυαλό του καταναλωτή και πώς αυτό το καταφύγιο δεν εμπόδισε τις αλυσίδες να αναπτυχθούν εις βάρος τους σε άλλες χώρες.

2. “ΠΟΡΤΑ” – ONLINE retailers
Ίσως να μην είναι εμφανές στους περισσότερους το πρόβλημα των online retailers, ίσως και να μην το γνωρίζουν αλλά είναι κάτι που αναπτύσσεται ραγδαία και θα φέρει σημαντικές αλλαγές σε όλο το οικοδόμημα (διανομείς – pet – vet – καταναλωτές).
Η ανάγκη των κατασκευαστών ή των ιδιοκτητών private labels να πουλήσουν τα προϊόντα τους στις πιο προσιτές τιμές για τον τελευταίο καταναλωτή έχει ωθήσει πάρα πολλούς παραγωγούς να φτιάχνουν και να διανέμουν προϊόντα μόνο για online retailers.
Εάν κάνετε ένα “σερφάρισμα” στο διαδίκτυο, θα βρείτε καταπληκτικά προϊόντα σε απίθανες τιμές και εάν «ψαχτείτε» να εισάγετε αυτές τις μάρκες ως διανομείς ή pet shop, θα σας απαντήσουν ότι πουλάνε μόνο σε online retailers ή μόνο σε συγκεκριμένους.

3. “ΠΟΡΤΑ” – ONLINE pet
Επώνυμο ευρωπαϊκό προϊόν grain free για σκύλους πωλείται στο κατάστημα 74€. Η τιμή σε online κατάστημα στην Ελλάδα είναι 63,50€ ενώ η τιμή σε online κατάστημα ευρωπαϊκό είναι 45,88€.
Όσο κάποια καταστήματα έχουν δουλειά γιατί οι μεγάλοι σε ηλικία καταναλωτές που δε χειρίζονται H/Y συνεχίζουν να επισκέπτονται τα μεμονωμένα pet shop στην περιοχή τους, όσο ακόμη οι καταναλωτές αντέχουν στις ισχυρές οικονομικές πιέσεις και δεν έχουν φθάσει να αναζητήσουν άλλες πιο οικονομικές λύσεις, όσο οι αλυσίδες δεν είναι τόσο φιλικές για τον καταναλωτή, όσο οι νέοι ιδιοκτήτες αυξάνονται περισσότερο από αυτούς που χάνονται, όσο ο φόβος και οι κίνδυνοι του διαδικτύου φρενάρουν πολλούς καταναλωτές να μετακυλήσουν τις αγορές τους στα online καταστήματα, όσο… όσο… τα καταστήματα δεν θα βλέπουν ορατό κίνδυνο. Δεν βλέπουν ότι το οικοδόμημα είναι γεμάτο «τερμίτες» οι οποίοι το ροκανίζουν σιγά σιγά.
Αφιερώστε χρόνο, κάντε μια έρευνα για online καταστήματα όχι μόνο ελληνικά αλλά και ξένα που πωλούν προϊόντα στην Ελλάδα. Κάντε μια σύγκριση τιμών μεταξύ αυτών και αυτών που πουλάτε εσείς και θα αναρωτηθείτε για πολλά πράγματα σε σχέση με τη δουλειά σας.

4. “ΠΟΡΤΑ” – οι υψηλότερες τιμές σε όλη την Ευρώπη εκτός Κύπρου
Όχι δεν είναι κλέφτες και απατεώνες ούτε οι διανομείς ούτε τα καταστήματα pet shop, έτσι όπως κάποιοι νομίζουν. Ο υπέρμετρος αριθμός διανομέων και καταστημάτων μοιράζει την πίτα σε πάρα πολύ μικρά κομμάτια τα οποία δεν είναι αρκετά για να συντηρήσουν ένα τέτοιο μεγάλο αριθμό διανομέων και pet shop. Ο συνδυασμός επίσης του φορολογικού καθεστώτος και του ΦΠΑ στο 24% κάνει τα προϊόντα πανάκριβα για τον έλληνα καταναλωτή. Το φαινόμενο αυτό δυστυχώς δεν αφορά μόνο τον χώρο των pet shop, αφορά πολλούς τομείς της ελληνικής οικονομίας. Αφιερώστε λίγο χρόνο και “σερφάρετε” στο διαδίκτυο σε online pet shop Γερμανίας – Γαλλίας κ.ο.κ. και θα καταλάβετε πόσο πιο ακριβά πωλούνται στην Ελλάδα τα προϊόντα για ζώα συντροφιάς.
Έρευνες που έγιναν πέρυσι δείχνουν ότι ο μέσος καταναλωτής ψάχνει διαρκώς. Πρωτίστως με γνώμονα την τιμή και τις προσφορές και δευτερευόντως με γνώμονα την απόσταση. Και επιπλέον, ο μέσος καταναλωτής δε συγχωρεί εύκολα έως καθόλου. Γι’ αυτό και αλλάζει συνήθειες και προμηθευτές/καταστήματα κάθε λίγο και λιγάκι.

5. “ΠΟΡΤΑ” – Ροή & Υποστήριξη προϊόντων
Όλοι είναι παθόντες αυτής της “ανοιχτής πόρτας”. Εάν εξαιρέσουμε τις δύο πολυεθνικές, οι οποίες έχουν συνεχή ροή και υποστήριξη, οι υπόλοιποι κατά 99% αφήνουν πάρα πολλές φορές “ξεκρέμαστους” pet shops και καταναλωτές και τους ωθούν μοιραία σε άλλες λύσεις.

6. “ΠΟΡΤΑ” – Μείωση ρευστότητας διανομέων – pet shop- καταναλωτών
Εάν έχετε κατανοήσει τα πέντε προηγούμενα προβλήματα και επίσης εάν δεν έχετε «πολιτικές παρωπίδες», μπορείτε να καταλάβετε ότι τα χρήματα που «παίζουν» – διακινούνται – κινούν την ελληνική οικονομία κάθε χρόνο, δεν αυξάνονται γιατί επενδύσεις δεν υπάρχουν, αλλά μειώνονται ένεκα μεγαλύτερων περικοπών και φόρων. Ο αριθμός των καταστημάτων αυξάνεται, οι αλυσίδες επεκτείνονται, το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει μεγαλύτερο έδαφος ενώ η πίτα δε μεγαλώνει και πλέον μοιράζεται σε πάρα πολλούς παίχτες.
Οι δείκτες χειροτερεύουν και τα μερίδια δεν αρκούν σε κανέναν. Μοιραία αυτό που συμβαίνει είναι οι παίχτες να αρχίζουν να ανταγωνίζονται σκληρά μεταξύ τους. Ο ανταγωνισμός εντείνεται, οι προσφορές αυξάνονται συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους. ΟΛΟΙ θέλουν να πουλήσουν, είναι θέμα επιβίωσης.
Αυτές οι κινήσεις όμως καταστρέφουν αξία και πιστότητα τόσο για τα brand όσο και για το λιανεμπόριο. Αυτή είναι και αυτή θα συνεχίσει να είναι η πραγματικότητα.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ανεξέλεγκτου πολέμου το στοίχημα είναι εάν οι αλυσίδες και τα online pet shop θα εξαφανίσουν την παραδοσιακή αγορά όπως έγινε σε πάρα πολλούς τομείς ή εάν το παραδοσιακό pet shop θα εξελιχθεί – συνεργασθεί – προσαρμοσθεί και θα μεταλλαχθεί σε έναν ισχυρό αντίπαλο.

…το στοίχημα είναι εάν οι αλυσίδες και τα online pet shop θα εξαφανίσουν την παραδοσιακή αγορά ή εάν το παραδοσιακό pet shop θα μεταλλαχθεί σε έναν ισχυρό αντίπαλο.

7. “ΠΟΡΤΑ” – Έλλειψη ταυτότητας
Πράγματι η εικόνα του pet ή pet/vet έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια αλλά ακόμη απέχει από το να εντυπωθεί στο μυαλό των καταναλωτών ως «επαγγελματικό-εξειδικευμένο» σημείο πώλησης υπηρεσιών και αγαθών.
Υπάρχει ακόμη αναρχία στην κατανομή των σημείων ανά περιοχή/πόλη/δήμο, στην εξωτερική και εσωτερική τους εμφάνιση και στον τρόπο χειρισμού των προβλημάτων και των αναγκών του πελάτη.
Για όσους διαφωνούν θα πρότεινα να κάνουν μια μικρή έρευνα ρωτώντας καταναλωτές για το τι εικόνα έχουν διαμορφώσει για το pet shop.
Η ύπαρξη των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω δεν κάνει την Ελληνική αγορά pet food προβληματική ή μη ελκυστική, αλλά το αντίθετο!
Η ελληνική αγορά είναι μια πάρα πολύ ελκυστική νύφη αυτή τη στιγμή, η οποία είναι διαθέσιμη και η οποία ψάχνει για γαμπρό μόνη της, καθώς οι γονείς της, τα αδέλφια της και οι συγγενείς αλλού τυρβάζουν απασχολημένοι με τα δικά τους όνειρα και ψευδαισθήσεις.

Η έκθεση Pets Today 2018 του Οκτωβρίου ή το επαγγελματικό περιοδικό, θα μπορούσε να παίξει ένα σημαντικό ρόλο σε όλα αυτά, εάν διοργάνωνε ξεχωριστά forum για διανομείς και pet έτσι ώστε να ακουσθούν οι απόψεις, να καταγραφούν τα προβλήματα και να δρομολογηθούν εξελίξεις.