Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί – ή πως ένα νέο brand μπορεί να κάνει τη διαφορά

Γιώργος Καράγιαννης Founding Creative Partner, 2yolk

Έχω µια ιδέα αλλά φοβάµαι να ξεκινήσω, µου εκµυστηρεύτηκε ένας φίλος. Πώς να τα καταφέρω; Έχω απέναντί µου εταιρείες µε τεράστια τµήµατα marketing, ακριβοπληρωµένους συµβούλους, εταιρείες ερευνών µε πολύ εξειδικευµένα εργαλεία κ.λπ. Και όλα αυτά σε µία αγορά που εξελίσσεται συνεχώς, αυτά που θεωρούσες δεδοµένα έως χθες είναι ρευστά σήµερα, και οι θεωρητικά µελλοντικές τάσεις γίνονται mainstream πριν το καταλάβουµε.

Αν και όλα τα παραπάνω ισχύουν, προσωπικά θεωρώ πως διανύουµε την καλύτερη εποχή που θα µπορούσε να υπάρχει για τα νέα brand. Και υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι που µε κάνουν να το πιστεύω αυτό. Τον πρώτο τον διάβασα στο βιβλίο του Marty Neumeier, ZAG: The #1 Strategy of High-Performance Brands. Όλοι γνωρίζετε το παιχνίδι που παίζουν τα παιδιά, πέτρα, ψαλίδι, χαρτί. Στο παιχνίδι αυτό, κάθε κατάσταση έχει την ίδια πιθανότητα να κερδίσει ή να χάσει, ανάλογα µε το τι θα βρει απέναντί της και δεν υπάρχει κάποια επιλογή που να κερδίζει πάντα όλες τις άλλες. Το ψαλίδι κόβει το χαρτί, το χαρτί τυλίγει την πέτρα, η πέτρα σπάει το ψαλίδι κ.ο.κ.

Με αυτό το σκεπτικό, µία µικρή επιχείρηση µε ένα νέο προϊόν ή µία startup µε κάποια πρωτοποριακή ιδέα, βρίσκονται στη φάση του ψαλιδιού. Η δύναµή τους είναι η ξεκάθαρη στόχευση. Αυτό ακριβώς είναι ένα µοναδικό πλεονέκτηµα που έχει ένα brand σε αυτή τη φάση και πρέπει και µπορεί να εκµεταλλευτεί. Αυτή η συνθήκη µπορεί να δώσει στο brand τη δυνατότητα να µπει σε µία αγορά που κυριαρχούν µεγάλα brand –που είναι στη φάση του χαρτιού– µε µία διαφοροποιηµένη πρόταση και να πάρει ένα σοβαρό, για το µέγεθός του, µερίδιο της αγοράς.

Αυτό θα συµβεί επειδή οι µεγάλοι παίκτες είτε δεν το είχαν εντοπίσει είτε, ακόµη και αν το εντόπισαν, δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν. Τα παραδείγµατα είναι πάρα πολλά και έχουµε δει τα brand αυτά είτε να εξελίσσονται και να µεγαλώνουν αυτόνοµα και επιτυχηµένα, είτε να εξαγοράζονται µε υψηλό αντίτιµο από µεγαλύτερες επιχειρήσεις.

Ο δεύτερος λόγος αφορά στο πόσο έχει αλλάξει η αγορά γύρω µας. Το Ιnternet και τα social media έχουν φέρει τεράστιες ανατροπές στο πώς οι καταναλωτές επιλέγουν τι θα αγοράσουν, πού βρίσκουν και πώς αποφασίζουν για τις επιλογές τους. Η παλιά συνταγή των παραδοσιακών µέσων µαζικής επικοινωνίας, που ήταν τις περισσότερες φορές απαγορευτική για τα µικρά brand, αυτή τη στιγµή δεν υπάρχει. Το διαδίκτυο και τα SoMe προσφέρουν µία εξαιρετική πλατφόρµα επικοινωνίας µε το κοινό, µε κόστη τα οποία είναι προσιτά σε όλους.

Πλέον είναι πάρα πολύ εύκολο να συναντήσουµε social brand, brand δηλαδή τα οποία έχουν γεννηθεί, µεγαλώσει και υπάρχουν µόνο στο Internet. Εµφανίστηκαν πρώτη φορά διαδικτυακά, είπαν την ιστορία τους στα SoMe, και ενώ σε κάποιες περιπτώσεις δεν χρησιµοποιούν καν τα παραδοσιακά κανάλια διανοµής, είναι επιτυχηµένα, µεγαλώνουν και έχουν φανατικό κοινό.

Ο τρίτος και ίσως σηµαντικότερος λόγος, είναι το γεγονός ότι στις µέρες µας, ακόµη και αν κάποιος δεν έχει ένα τεράστιο budget, έχει στη διάθεσή του ένα εργαλείο προσιτό και εξαιρετικά αποτελεσµατικό: το branding. Το branding δεν είναι ένα µυστικό που θα συναντήσουµε µόνο στις αίθουσες συνεδριάσεων µεγάλων πολυεθνικών. Οι τεχνικές και οι στρατηγικές που µπορεί κάνεις να εφαρµόσει χρησιµοποιώντας τα εργαλεία του branding είναι ακριβώς οι ίδιες που εφαρµόζουν και οι µεγάλες πολυεθνικές Είναι εξαιρετικά αποτελεσµατικές, αν εφαρµοστούν σωστά, και µπορούν να φέρουν τα νέα brand σε πολύ καλή θέση στην αντίληψη του κόσµου.

Και αυτό συµβαίνει γιατί το branding δίνει στο brand τη δύναµη να πει την ιστορία του ξεκάθαρα και µε συνέπεια και βοηθά στο να µη ξοδεύονται χρήµατα σε ανούσιο επικοινωνιακό υλικό. Διότι δηµιουργεί ένα επικοινωνιακό πλαίσιο µέσα στο οποίο µπορεί κινηθεί το brand µε ασφάλεια για µεγάλο διάστηµα, συµβάλλοντας τόσο στη συνέπεια του µηνύµατος όσο, τελικά, και στην εξοικονόµηση πόρων. Τέλος, είναι ένα εργαλείο προσιτό. Υπάρχουν αρκετά γραφεία/εταιρείες στην Ελλάδα που µπορούν να προσφέρουν αξιόλογες υπηρεσίες branding, προσαρµοσµένες στο budget νεοφυών και µικροµεσαίων επιχειρήσεων, µε αποτέλεσµα η σχέση κόστους/απόδοσης να είναι πάρα πολύ καλή.

Αν, λοιπόν, έχετε ενδοιασµούς για το νέο σας ξεκίνηµα, θα πρότεινα να µην διστάσετε. Το περιβάλλον είναι πιο ευνοϊκό από ποτέ για την ανάπτυξη νέων brand. Αυτό που χρειάζεται να κάνετε, αφού αποκρυσταλλώσετε την εξαιρετική σας ιδέα, είναι να εκµεταλλευτείτε τις δυνατότητες που υπάρχουν γύρω µας, όπως το branding και τις νέες πλατφόρµες επικοινωνίας, και µε συνέπεια, επιµονή και συστηµατική δουλειά µπορείτε να γίνετε… το ψαλίδι που θα κόψει το χαρτί!

Ευχαριστούμε το www.epixeiro.gr για την ευγενική παραχώρηση του άρθρου