Οι τάσεις στην αγορά της Ευρώπης και της Ελλάδας στον καιρό της πανδημίας

γράφει ο Γρηγόρης Φούντος, International Export Manager, Nutriamo S.r.l.
[email protected]

Είναι γεγονός ότι η πανδημία άλλαξε κατά πολύ τις καταναλωτικές συνήθειες όλων μας και τα νέα δεδομένα αποτελούν προκλήσεις τόσο για τα brands όσο και για τα καταστήματα λιανικής.

Το σίγουρο είναι ότι ο ιός θα βρίσκεται κοντά μας για μεγάλο ακόμα χρονικό διάστημα και όλοι μας θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις. Ας δούμε μερικά δεδομένα της Ευρωπαϊκής και παγκόσμιας αγοράς πριν πάμε στη χώρα μας και δούμε αναλυτικότερα τα δεδομένα και τις λύσεις.
Στην Ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά υπάρχουν έντονες διεργασίες στο Mergers & Acquisitions (M&A) με πολλές επενδυτικές εταιρείες να μπαίνουν δυναμικά στο χώρο με έντονη τάση το τελευταίο διάστημα τις εξαγορές αλυσίδων λιανικής. Υπάρχουσες αλυσίδες λιανικής επεκτείνονται σε νέες χώρες είτε αυτόνομα είτε με επιθετικές εξαγορές ανταγωνιστικών αλυσίδων σε τοπικό επίπεδο. Παρατηρούμε εμφάνιση νέων προϊόντων που έχουν βάση την καινοτομία στοχεύοντας σε ειδικές κατηγορίες καταναλωτών (πχ. vegetarian), προϊόντα που έχουν βασικό συστατικό πρωτεΐνη από έντομα (insect) και πρωτοποριακές προτάσεις όπως ο οικιακός παρασκευαστής τροφής για κατοικίδια ή περιλαίμια σκύλων με πρώτη ύλη από μήλα!
Κατά τη διάρκεια του lockdown έρευνες έδειξαν ότι οι καταναλωτές στη Γαλλία προτίμησαν το κανάλι του super market σε αντίθεση με την αγορά της Ρωσίας όπου οι καταναλωτές μείωσαν το ύψος των αγορών από τις υπεραγορές και αύξησαν το μέσο όρο αγορών από το εξειδικευμένο κανάλι για το κατοικίδιό τους. Όλες όμως οι αγορές εμφανίζουν την ίδια τάση: αύξηση αγορών μέσω διαδικτύου.
Στη χώρα μας δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες αλλαγές διότι τα καταστήματα λιανικής δεν δέχονται μεγάλες πιέσεις από μεγάλους διεθνείς διαδικτυακούς παίκτες ενώ το κανάλι των υπεραγορών ασχολείται ακόμα στο ποιος θα διαθέσει την φτηνότερη κονσέρβα!
Η αγορά εμφανίζει ανοδική τάση διότι υπάρχουν νέες υιοθεσίες και οι νέοι πλέον αναζητούν στη συντροφιά ενός κατοικίδιου. Το κατοικίδιο είναι μέλος της οικογένειας, παρέχει συντροφιά και συναισθηματική στήριξη, ο χώρος μας αποδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι είναι ανθεκτικός στην ύφεση και στις κρίσεις και αποτελεί μία καλή επένδυση.
Τι πρέπει να κάνει όμως ο επαγγελματίας; Σίγουρα θα πρέπει να επανεξετάσει το επιχειρηματικό του μοντέλο και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της εποχής. Να συνεργαστεί και να προσφέρει υπηρεσίες με άλλους επαγγελματίες του χώρου (groomer, εκπαιδευτή), να προσφέρει νέα προϊόντα (πχ ασφάλιση ζώου) και να αποκτήσει ψηφιακή παρουσία. Θα πρέπει επίσης να στοχεύσει σε νέους πελάτες, να αλλάξει τον τρόπο προώθησης του καταστήματός του (ο καταναλωτής μένει λιγότερο χρόνο στο κατάστημα) και τέλος να βρει και να προτείνει νέα προϊόντα.
Ο COVID19 είναι εδώ και θα παραμείνει. Οι επενδύσεις στο χώρο του κατοικίδιου έχουν παρόν και μέλλον, οι νέοι κηδεμόνες ζώων έχουν ανάγκη από σωστή ενημέρωση για ποιοτική διατροφή και νέα καινοτόμα προϊόντα.