Το άρθρο αυτό εξετάζει τα χαρακτηριστικά ενός πετυχημένου eshop και τα κύρια σημεία που πρέπει να προσέξει κανείς, ώστε να κατ σκευάσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο να φέρνει πωλήσεις.
Γράφει ο Αρσένης Πασχόπουλος Managing Partner, Just Online
Αν μπορούσαμε να χωρέσουμε μέσα σε ένα άρθρο όλα τα σημεία που πρέπει να προσέξει κανείς για να δημιουργήσει ένα πετυχημένο eshop, ή λίστα θα περιείχε ούτε λίγο ούτε πολύ περί τα 300 περίπου σημεία, τα οποία, έμμεσα ή άμεσα, συμβάλλουν στην επιτυχία του.
Τι σημαίνει όμως “πετυχημένο eshop”;
Ένα πετυχημένο e-shop:
• Κερδίζει το ενδιαφέρον του επισκέπτη από την πρώτη σελίδα
• Διευκολύνει τον επισκέπτη στην αναζήτηση προϊόντων
• Δίνει όλη την πληροφόρηση που χρειάζεται ο επισκέπτης για να αξιολογήσει τα προϊόντα
• Χρησιμοποιεί μηχανισμούς που κάνουν τον επισκέπτη να αυξήσει τον όγκο των αγορών του
• Κάνει τον επισκέπτη να αισθάνεται ασφάλεια ώστε να κάνει αγορές, μετατρέποντάς τον από επισκέπτη σε πελάτη
• Κάνει τη διαδικασία αγοράς εύκολη και γρήγορη
• Έχει μηχανισμούς και δίνει κίνητρα στον επισκέπτη να αφήσει τα στοιχεία του ακόμη κι αν δεν κάνει αγορές
• Δίνει άψογη εξυπηρέτηση πριν και μετά την πώληση
Πως τα πετυχαίνουμε όλα αυτά; Ε, με τα… 300 σημεία που πρέπει να προσέξουμε. Επειδή όμως είμαι σίγουρος πως και να σας παρέθετα 300 σημεία, δύσκολα θα τα διαβάζατε και ακόμη δυσκολότερα θα τα συγκρατούσατε, ας δούμε τα βασικότερα από αυτά.
Κερδίστε το ενδιαφέρον
Για να κερδίσετε το ενδιαφέρον του επισκέπτη, το eshop σας θα πρέπει:
• Να έχει κάτι για όλους
Θα πρέπει το eshop σας να είναι φτιαγμένο για όλων των ειδών τους επισκέπτες. Όλοι οι επισκέπτες ενός eshop δεν αναζητούν τα ίδια πράγματα. Ο επισκέπτης ενός eshop μπορεί να είναι παλιός επισκέπτης, κυνηγός εκπτώσεων ή επιλεκτικός πελάτης.
• Να είναι Mobile first
Όχι απλά mobile friendly, αλλά mobile first, να είναι δηλαδή κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνει πρωτίστως τους επισκέπτες που θα το επισκεφθούν μέσω κινητής συσκευής. Γιατί; Μα γιατί το 80% περίπου των επισκεπτών όλων των sites τα επισκέπτονται από το κινητό τους και 40 – 60% αγοράζουν από το κινητό τους.
• Να είναι γρήγορο
Στα γρήγορα: 3’’ ή γρηγορότερο είναι το τέλειο, έως 5’’ καλό και έως 7’’ οριακά αποδεκτό.
• Να έχει φανταστικές φωτογραφίες και όχι μόνο
Αν υπήρχε μια παράμετρος (πέρα από την τεχνική αρτιότητα) στην οποία θα πρέπει να δώσουμε έμφαση, αυτή είναι το εικαστικό γενικότερα και οι φωτογραφίες ειδικότερα. Γιατί; Μα γιατί το μάτι βλέπει, φαντάζεται, ονειρεύεται και “αγοράζει” πριν από το μυαλό.
Διευκολύνετε τον επισκέπτη στην αναζήτηση προϊόντων
Για να διευκολύνετε τον επισκέπτη στην αναζήτηση προϊόντων, το eshop σας πρέπει να έχει έξυπνους μηχανισμούς.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα:
Έξυπνα φίλτρα: Αν πουλάμε παπούτσια, να φαίνονται τα χρώματα ή τα νούμερα που είναι out of stock ώστε να μην ψάχνει κάποιος αν υπάρχει το νούμερό του.
Έξυπνη αναζήτηση: Ξεκινάς να πληκτρολογείς κάτι και σου βγάζει αυτόματα τα αποτελέσματα (όπως η Google στο search).
Ιστορικό περιήγησης: Μπαίνει ο επισκέπτης στο eshop και τι πιο ωραίο και αποτελεσματικό από το να μπορεί να δει τα προϊόντα που είχε δει στην προηγούμενή του επίσκεψη. Γιατί; Γιατί τον ενδιαφέρουν, άρα του το κάνεις πιο εύκολο να τα αγοράσει.
Εμπνεύστε εμπιστοσύνη
Είναι πολύ σημαντικό το eshop σας να εμπνέει εμπιστοσύνη. Τι σημαίνει αυτό και πως το επιτυγχάνουμε; Με απλές και όχι τόσο απλές κινήσεις:
• Δεν θα πρέπει να έχει λάθη
• Δεν θα πρέπει να έχει ανορθογραφίες
• Δεν θα πρέπει να έχει σελίδες που δεν φορτώνουν
• Nα έχει αξιολογήσεις πελατών
• Θα πρέπει να αναφέρει την ιστορία της εταιρείας
• Θα πρέπει να έχει ευκρινή τα στοιχεία επικοινωνίας
• Θα πρέπει να έχει στοιχεία συνεργαζόμενων φορέων (τράπεζες, φορείς πιστωτικών καρτών..)
• Και εάν υπάρχει και φυσική παρουσία, τονίστε το, είναι ακόμη ένα πλεονέκτημα
Διευκολύνετέ τους να αγοράσουν
Σας “ακούω” ήδη να αναρωτιέστε: “μα καλά, υπάρχουν eshops που δυσκολεύουν τις αγορές”; Την απάντηση θα την βρείτε αν κάνετε μια απλή “έρευνα αγοράς” μεταξύ των γνωστών σας. Αν δεν έχετε οι ίδιοι βρεθεί σε κάποιο eshop που έχει ένα τόσο περίπλοκο μηχανισμό καλαθιού που αποθαρρύνει (!!!) τις αγορές, είστε τυχεροί. Δεν έχει νόημα να μιλήσουμε φυσικά για one page checkout, γιατί είναι πλέον αυτονόητο, μιας και η πλειονότητα των επισκέψεων αλλά και μεγάλο μέρος των αγορών θα γίνουν από κινητές συσκευές, οπότε εκ των πραγμάτων θα πρέπει η διαδικασία παραγγελίας να γίνεται σε μια σελίδα.
Επίσης, όσο περιττό και αν σας φαίνεται, εξηγείστε την διαδικασία παραγγελίας – εκτέλεσης, τις χρεώσεις, την πολιτική επιστροφής προϊόντων / χρημάτων και ΜΗ ζητάτε πάρα πολλά ή άσχετα στοιχεία από τον πελάτη. Όλα αυτά θα κάνουν τον επισκέπτη σας να νιώσει άνετα να κάνει αγορές.
Και ερχόμαστε στους μηχανισμούς που προτρέπουν τις αγορές:
Αίσθημα του επείγοντος: Σίγουρα θα έχετε πέσει πάνω σε μια τουλάχιστον από τις παρακάτω τεχνικές: μπαίνεις σε γνωστές πλατφόρμες ενοικίασης δωματίων και βλέπεις ότι αυτή τη στιγμή το συγκεκριμένο κατάλυμα ή το συγκεκριμένο δωμάτιο το βλέπουν άλλοι πέντε. Ή βλέπεις, σε προϊοντικά eshops, ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαθεσιμότητα. Ή βγαίνει ένα μήνυμα που λέει αν μου δώσεις την παραγγελία σου μέσα στα επόμενα ΄χ΄ λεπτά η παράδοση θα γίνει μέσα στην επόμενη μέρα. Όλες αυτές οι τεχνικές θέλουν να δημιουργήσουν
το αίσθημα του επείγοντος ώστε, αν ο επισκέπτης το σκέφτεται κάπως, να κάνει την κίνηση της αγοράς άμεσα.
Ειδοποιήσεις για out of stock. Aν κάποιος θέλει κάτι πολύ αλλά είναι out of stock; Εδώ υπάρχει ο μηχανισμός ειδοποίησης: ο επισκέπτης δίνει (χωρίς να φύγει από τη σελίδα του προϊόντος) τα στοιχεία του και λαμβάνει μια ειδοποίηση όταν το προϊόν είναι διαθέσιμο και πάλι.
Μηχανισμοί up-selling και crossselling: είναι αυτά τα γνωστά που μας τα έμαθε η Amazon πριν από πάρα πολλά χρόνια. “αυτοί που αγόρασαν αυτό το προϊόν πήραν και αυτά” ή “βάλε στο καλάθι σου άλλα 20 ευρώ και θα έχεις δωρεάν μεταφορικά”.
Δυνατότητα επαναπαραγγελίας: μία φορά το μήνα παραγγέλνω άμμο και τροφή για το γάτο μου. Μπαίνω σε ένα συγκεκριμένο e-shop, βρίσκω στο ιστορικό παραγγελιών την παλαιότερη παραγγελία και μπορώ να κάνω επαναπαραγγελία με ένα κλικ μόνο!
Αξιολογήσεις: είναι ΠΑΡΑ πολύ σημαντικές γιατί εξαλείφουν πιθανούς ενδοιασμούς που έχει ο πελάτης.
… και να ξαναγοράσουν
Για να κάνετε τους πελάτες σας να ξανάρθουν θα πρέπει να τους δώσετε κίνητρα για επαναλαμβανόμενες επισκέψεις και αγορές όπως εκπτώσεις, προσφορές, προγράμματα πιστών πελατών ή και κάποιες δωρεάν υπηρεσίες ή γενικότερα added value περιεχόμενο μέσα από newsletters, αναρτήσεις στα social media και διαφήμιση.
Το πιο σημαντικό “συστατικό”
Άφησα για το τέλος το πιο σημαντικό συστατικό για την επιτυχία του eshop, το οποίο όμως δεν έχει άμεση σχέση με την κατασκευή του eshop. H επιτυχία του e-shop ξεκινά με τις επιλογές που έχει κάνει ο ιδιοκτήτης του eshop πριν καν το κατασκευάσει. Για να έχει επιτυχία ένα eshop, θα πρέπει να έχει γίνει πρώτα σωστό marketing plan, που σημαίνει έρευνα αγοράς για να βρούμε το τμήμα της αγοράς στο οποίο θα απευθυνθούμε (γιατί είναι προσοδοφόρο, γιατί δεν έχει έντονο ανταγωνισμό, γιατί εκεί θα έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα…), επιλογή / δημιουργία των προϊόντων που θα πουλήσουμε, χτίσιμο της μάρκας μας ώστε να είμαστε διαφορετικοί από τον ανταγωνισμό, και τιμολογιακή πολιτική και πρακτικές που θα εφαρμόσουμε.
ΑΦΟΥ έχουμε κάνει όλα τα παραπάνω, χτίζουμε το eshop μας (κανάλι διανομής) με τέτοιο τρόπο ώστε να τονίζει και να ενδυναμώνει τη μάρκα μας και, φυσικά, κάνουμε διαφήμιση.