γράφει ο Χαράλαμπος Δημητρακόπουλος Founder & CEO, Softweb Adaptive I.T. Solutions
Το 1995, το πρώτο αντικείμενο που παραγγέλθηκε στο διαδίκτυο, στην Amazon, ήταν ένα βιβλίο. Περίπου 20 χρόνια αργότερα, η βιομηχανία ηλεκτρονικού εμπορίου έχει πραγματοποιήσει πάνω από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις παγκοσμίως.
Πως φαίνεται το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου; Ποιες τάσεις θα διαμορφώσουν την επιτυχία του διαδικτυακού καταστήματος;
Το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου μετά το COVID-19
Οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνονται συνεχώς και για καλό λόγο. Οι διαδικτυακές αγορές είναι μια από τις πιο δημοφιλείς διαδικτυακές δραστηριότητες. Οι πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν από 1,3 τρισεκατομμύρια το 2014 σε 4,5 τρισεκατομμύρια το 2021 (Statista, 2019).
Αναμφισβήτητα, μία από τις μεγαλύτερες επιπτώσεις – αν όχι η μεγαλύτερη – στις τάσεις ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ο COVID-19.
Με τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να κλείνουν καταστήματα και να εφαρμόζουν lockdown για να περιορίζουν την κοινωνική κίνηση για μήνες σε μια προσπάθεια καταπολέμησης του κορονοϊού, όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταφεύγουν σε διαδικτυακές αγορές για να αγοράσουν είδη.
Η ανάπτυξη του mobile shopping ήταν αξιοσημείωτη. Από το 2016, οι πωλήσεις μέσω κινητών συσκευών αυξήθηκαν κατά 15%. Μέχρι το τέλος του 2021, το 73% των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου θα πραγματοποιηθεί σε κινητή συσκευή. Αυτά τα στοιχεία δεν μπορούν να αγνοηθούν. Η βελτίωση της εμπειρίας ηλεκτρονικού εμπορίου για πελάτες κινητής τηλεφωνίας μπορεί να είναι μια τεράστια ευκαιρία για να αξιοποιήσουν οι επιχειρήσεις.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου οφείλεται εν μέρει στην αύξηση της χρήσης κινητών συσκευών. Οι άνθρωποι δεν ψωνίζουν απλώς στο διαδίκτυο, αλλά χρησιμοποιούν επίσης τις κινητές συσκευές τους για περιήγηση ή έρευνα πριν αποφασίσουν σχετικά με την αγορά τους. Καθώς αυξάνεται η εμπιστοσύνη στις ηλεκτρονικές αγορές, οι καταναλωτές αισθάνονται πιο άνετα να ψωνίζουν σε κινητές συσκευές από ποτέ. Ειδικά όταν πρόκειται για τους Millenials και Gen Z που έχουν μεγαλώσει περιτριγυρισμένοι από υπολογιστές και το Διαδίκτυο.
Παρόλο που αυτή η μετάβαση σε διαδικτυακές αγορές παρατηρείται σε καταναλωτές όλων των ηλικιών, είναι κυρίως η νεότερη γενιά που είναι υπεύθυνη για αυτήν την τάση ηλεκτρονικού εμπορίου
Νέοι καταναλωτές αλλάζουν το επιχειρηματικό τοπίο
Η επίδραση της πανδημίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Περισσότεροι από τους μισούς (54%) των καταναλωτών αύξησαν τις δαπάνες τους στο διαδίκτυο μετά το χτύπημα του κορονοϊού.
Ωστόσο, παρόλο που αυτή η μετάβαση σε διαδικτυακές αγορές παρατηρείται σε καταναλωτές όλων των ηλικιών, είναι κυρίως η νεότερη γενιά που είναι υπεύθυνη για αυτήν την τάση ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι δύο στους τρεις (67 τοις εκατό) νέοι καταναλωτές ηλικίας 18 έως 34 ετών ξοδεύουν περισσότερα χρήματα αγοράζοντας αντικείμενα στο Διαδίκτυο τώρα από ό, τι πριν από την πανδημία (Shopify, 2020).
Η ανάπτυξη είναι ελαφρώς πιο αργή για τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.
Οι καταναλωτές ηλικίας από 35 έως 54 ετών αύξησαν τις δαπάνες για αγορές μέσω διαδικτύου κατά 57%, ενώ το ποσοστό αυτό είναι μόλις 41% για τους καταναλωτές ηλικίας 55 ετών και άνω.
Ο εξελισσόμενος ρόλος των social media στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Ο αριθμός των social buyers αυξάνεται επίσης γρήγορα. Με την εισαγωγή του κουμπιού «Αγορά» στο Facebook και στο Instagram Checkout, τα κοινωνικά μέσα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα social media έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ζούμε την καθημερινή μας ζωή, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο αγοράζουμε πράγματα.
Επιπλέον, με πλατφόρμες όπως το Shopify, οι επιχειρήσεις μπορούν εύκολα να συνδέσουν τα διαδικτυακά καταστήματά τους με ιστότοπους κοινωνικών μέσων, έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να αγοράζουν από αυτά απευθείας μέσω των κοινωνικών μέσων. Το Instagram και το Facebook, για παράδειγμα, ενημερώνουν συνεχώς τις δυνατότητές τους για να καλύψουν τις ανάγκες άνεσης των online αγοραστών.
Και ποιος μπορεί να ξεχάσει το TikTok – το τελευταίο και ανερχόμενο μέσο στον κόσμο των social media μαζικής ενημέρωσης που δεν έχει φτάσει μόνο στις καρδιές των εφήβων αλλά και στο Hollywood;
Η εφαρμογή κοινοποίησης βίντεο επεξεργάζεται για την ενσωμάτωση στοιχείων ηλεκτρονικού εμπορίου και οι τελευταίες προσπάθειές της περιλαμβάνουν τη δοκιμή μιας νέας δυνατότητας που θα επιτρέπει στους χρήστες να συμπεριλαμβάνουν συνδέσμους με δυνατότητα αγορών στα προφίλ ή τα βίντεό τους. Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες που κάνουν κλικ στον σύνδεσμο θα μεταφέρονται στη διεύθυνση URL εντός του ίδιου του TikTok χωρίς να χρειάζεται να εγκαταλείψουν την εφαρμογή για πρόσβαση στον ιστότοπο.
Η Augmented Reality μεταμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε
Μέχρι το 2022 περισσότερα από 120.000 καταστήματα θα χρησιμοποιούν τεχνολογίες Augmented Reality (AR), προσφέροντας μια πολύ πιο πλούσια εμπειρία αγοράς. Η απορρόφηση AR στον κλάδο θα καθοδηγείται από το δυναμικό του λιανεμπορίου και τους διαδικτυακούς αγοραστές. Μία από τις κύριες ανησυχίες που έχουν οι άνθρωποι όταν ψωνίζουν στο διαδίκτυο είναι η αδυναμία να δουν από πρώτο χέρι το προϊόν. Η τεχνολογία AR συμβάλλει στη γεφύρωση αυτού του κενού και επιτρέπει στους διαδικτυακούς αγοραστές να απεικονίσουν καλύτερα τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει φέρει επανάσταση στο λιανικό εμπόριο. Έχει εξελιχθεί για να καλύψει τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των ανθρώπων και να διευκολύνει τις ηλεκτρονικές αγορές για τον σύγχρονο πελάτη. Όταν ξεκίνησε, το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν αρκετά περιορισμένο στις δυνατότητές του. Σήμερα δείχνει αποφασισμένο να αποτελέσει το βασικό μέσο λιανικής.
Ευχαριστούμε το www.epixeiro.gr για την ευγενική παραχώρηση του άρθρου